امام زمان(عج)
امام زمان(عج)
بیتردید این برخاستن که به فرمایش امام صادق(ع) یادآور قیام و حکومت حضرت مهدی(عج) است، تنها به انگیزه احترام صورت نمیگیرد، بلکه دلالتی بر آمادگی شیعه منتظر،برای قیام و همراهی با مولای خویش نیز دارد.
پیام این «قیام»؛ هم احترام به «قائم» است، هم همسویی با آرمانهای بزرگ قیام جهانی او». پیام این قیام؛ هم واکنش در مقابل نگاه مهرآمیز «مولای غایب» است، هم بیعتی برای همراهی با او در روزظهور.
پیام این قیام؛ هم اکرام قیام قائم است و هم اعلام آمادگی برای قیام و شاید چون چنین است ذاکر این نام، شایستگی نگاه لطف و نظر عنایت مولایش را پیدا میکند، «ینظر الی کلّ منْ یذْکره بهذا اللّقب الْمشْعر بدولته»[16].
*پینوشتها:
[1]. میزان الحکمه، ج1، ص171.
[2]. الفتاوی الحدیثیه، ابن حجر هیثمی، ص37.
[3]. اصول کافی، ج1، ص337، ح5.
[4]. «ما لباس القائم الّا الغلیظ وما طعامه الّا الجشب». امام رضا(ع): لباس قائم ما(عج)، چیزی نیست جز پوشاکی خشن و غذای او چیزی نیست طعامی خشک، غیبت نعمانی، منتخب الاثر، ص307.
[5]. کثرت دعاهای وارده از امام زمان(عج) و نمازهای طولانی مخصوص آن حضرت -که در کتب روایی نقل شده- بهترین نشانه این ویژگی است.
[6]. «یعدل فی خلق الرحمان، البرّ منهم و الفاجر». امام باقر(ع): امام زمان(عج) در بین آفریدگان خدا به عدالت رفتار میکند، چه نیکوکار باشند و چه بدکار. منتخبالاثر، ص310.
[7]. «طوبی لمن ادرک قائم اهل بیتی و هو یأتمّ به فی غیبته قبل قیامه...». پیامبر(ص)، بحارالانوار، ج51، ص72.
[8]. «و ما ارسلنا من رسولٍ الّا لیطاع باذن الله». سوره نساء، آیه 64.
[9]. «اطیعوا الله و اطیعوا الرّسول و اولی الٌامر منکم». سوره نساء، آیه 59.
[10]. احتجاج، طبرسی، چاپ اسوه، ج2، ص 602.
[11]. «الم اعهد الیکم یا بنی آدم أن لاتعبدوا الشّیطان انّه لکم عدوٌّ مبینّ- و ان اعْبدونی هذا صراطٌ مستقیمٌ»؛ ای فرزندان آدم! آیا با شما عهد نکردم که شیطان را مپرستید که دشمن آشکار شما است- و مرا بپرستید که همین راه راست است.(سوره یس، آیات 60-61).
[12]. بحارالانوار، ج52، ص150.
[13]. بحارالانوار، ج 52، ص308.
[14]. منتخب الاثر، آیتالله صافی، ص506.
[15]. مدرک پیشین، همان صفحه.
[16]. همان مدرک.